DR. INKE ARNS Curator and Author
periodicals

2021

Inke Arns, Kata Krasznahorkai, Sylvia Sasse, “Artists & Agents – Performancekunst und Geheimdienste”, in: MAP#11 – Bewegliche Zugänge: Werk-Geschichten und temporär genutzte Orte. Leipzig, 2021 [DE]. Ed. by Barbara Büscher and Franz Anton Cramer, http://www.perfomap.de/map11/werk-geschichten/artists-agents

Inke Arns, „Kann Künstliche Intelligenz Vorurteile haben? Zur Kritik algorithmischer Verzerrung von Realität“, Kunstforum International, Vol. 278, November 2021, Title: Kann KI Kunst? AI ART: Neue Positionen und technisierte Ästhetiken – 1 — AI ART aus Sicht der Theorie, pp. 108-121, https://www.kunstforum.de/artikel/kann-kuenstliche-intelligenz-vorurteile-haben/


2020

„On Roma architecture as an example of political self-determination, and the curatorial responsibility it takes to bring it to the exhibition space“, Interview with Inke Arns, by Sebastjan Brank, Arts of the Working Class, 2 November 2020, http://artsoftheworkingclass.org/text/interview-inke-arns


2019

“Raus aus der Filterblase!” (interview with Inke Arns, by Carmela Thiele), Kunstforum International, Vol. 264, Nov – Dec 2019, „ACT! Die entfesselte Performance”, pp. 314-318 (PDF | 894 KB)

“Es geht nicht um Gaming oder Foren! Es geht um Rechtsradikalismus!” (Interview with Inke Arns, by Saskia Trebing), Monopol, 19 March 2019, https://www.monopol-magazin.de/interview-inke-arns-rechtsextremismus-im-netz

Inke Arns, “Zero Gravity, Anti-Mimesis and the Abolition of the Horizon: On Cosmokinetic Cabinet Noordung’s ‘Postgravity Art’,” Leonardo, hosted by MIT Press, Volume 52, Issue 1, February 2019, p. 17-22, doi: 10.1162/LEON_a_01377


2018

“Lachen über die Grenze”, interview with Inke Arns and Thibaut de Ruyter, by Sylvia Sasse, Geschichte der Gegenwart, 3 June 2018, https://geschichtedergegenwart.ch/lachen-ueber-die-grenze-ein-gespraech-mit-inke-arns-und-thibaut-de-ruyter-ueber-die-frage-wo-europa-endet-und-asien-beginnt/

Inke Arns, “Strategien des Umgangs mit der totalen Immersion”, in: Kulturpolitische Mitteilungen, Digitalisierung und Kulturpolitik, Heft 160 I/2018 (DE), p. 54


2017

“No New Man Without Revolution”, Interview with Boris Groys, 100 Years of Now. Journal, Re-Narrating History, 18 September 2017, http://journal.hkw.de/en/ohne-revolution-kein-neuer-mensch/

“Interview: Looking at Alien Matter with Inke Arns,” by Chloe Stavrou, furtherfield, 3 March 2017,
http://furtherfield.org/features/interviews/interview-looking-alien-matter-inke-arns

“Wax, or the Discovery of Television among the Bees”, Inke Arns and Elvia Wilk interview artist David Blair about the ongoing impact of his unique 1993 multi-media, multi-everything project, transmediale resource journal, 29.01.2017, https://transmediale.de/content/wax-or-the-discovery-of-television-among-the-bees-0


2016

Inke Arns, “Zero Gravity, Anti-Mimesis and the Abolition of the Horizon: On Cosmokinetic Cabinet Noordung’s ‘Postgravity Art’,” Leonardo, hosted by MIT Press. Just Accepted publication 31 October 2016. doi: 10.1162/LEON_a_01377

Inke Arns, „Der Algorithmus und wir. Über die Partizipation nicht-menschlicher Akteure“, in: Kunstforum International, No. 240, June/July 2016, pp. 132-147 (online, in German)

Inke Arns, „Schlachtfeld Historie. Künstlerische Reenactments als partizipative De-Konstruktion von Geschichte”, in: Kunstforum International, No. 240, June/July 2016, pp. 78-87


2015

Arns, Inke 2015. “Games on Morel’s Hill and Kievy Gorki. On the Social Formattings of the Individual in the Work of KwieKulik and the Collective Actions Group.” Apparatus. Film, Media and Digital Cultures in Central and Eastern Europe 1, 2015 (English, with Russian and German abstracts)

Inke Arns: “Peruanische Rituale. Über die Ausstellung ‘Ein umherschweifender Körper: Sergio Zevallos in der Gruppe Chaclacayo (1982-1994)’ im Württembergischen Kunstverein, Stuttgart”, in: Springerin, 02/2015, Vienna (20 years Springerin, 15 April 2015)


2014

Emmanuelle Jardonnet: “Les clowns méchants, objet d’une exposition en Allemagne“, Interview mit Inke Arns, Le Monde, Paris, 31 October 2014

Oliver Pohlisch: „Stärker als Zombies“, Interview mit der Kuratorin Inke Arns über Clown-Terror, in: die tageszeitung, Berlin, 31 October 2014

Inke Arns: „Jetzt helfe ich mir selbst“ – Video-Tutorials zwischen altruistischer Hilfe und Karrieresprungbrett”, in: herbst. THEORIE ZUR PRAXIS, Magazin des steirischen herbsts, 2014, pp. 56-57


2013

Inke Arns: “The Nigerian Connection: On NSK Passports as Escape and Entry Vehicles”, in: Umělec 2013/1 (21.10.2013 19:23)

Inke Arns: “Critique through affirmation and identification: On the relation between Daniil Kharms, the ‘apophatic’ repetition strategies of the late Soviet avant-garde (Obėriu), and Laibach”, in: Zonic, Almanach für kulturelle Randstandsblicke & Involvierungsmomente, Nr. 20, Leipzig 2013, S. 35-40 [DE]


2012

Inke Arns: “The Nigerian Connection: On NSK Passports as Escape and Entry Vehicles”, in: SAVVY, art.contemporary.african, Online Journal, Edition 4/2012, ISSN 2191-4362, pp.92-97

Inke Arns: “The Nigerian Connection: On NSK Passports as Escape and Entry Vehicles”, in: E-Flux Journal, Issue 34, April 2012 [EN]

Inke Arns: “The Jonathan Swifts of the Jackass-generation: On the (net art) activism of RTMark, The Yes Men and UBERMORGEN.COM”, in: Humboldt, Journal of the Goethe-Institute for Latin America, No. 157, January 2012, pp. 56-58 [DE; ES: “Los Jonathan Swift de la generación Jackass: Sobre el activismo net.art de RTMark, The Yes Men y UBERMORGEN.COM”; PT: “Os Jonathan Swifts da geração Jackass: Sobre o ativismo de grupos como RTMark, The Yes Men e UBERMORGEN.COM”]


2011

Inke Arns: “Kulturelle Bildung im post-materiellen Zeitalter”, lecture on 22 September 2011 during the symposium “Auf dem Weg zur kulturellen Bildung im Digitalen Zeitalter”, Dortmunder U, Dortmund, 21-23 September 2011 [DE]

Inke Arns: “Arns, de Ruyter: Co się stało z przemysłem?” Interview by Joanna Erbel with Inke Arns and Thibaut de Ruyter, Krytyka Polityczna, 13 October 2011 [PL]

Inke Arns: “Totaler als der Totalitarismus”, in: Jungle World, 22 September 2011 (38/11), dzungla, Auslandsausgabe aus Slowenien, pp. 8-9 [DE]

Inke Arns: „ŚLADAMI PRZEMYSŁU“, interview with Inke Arns, by Daniel Muzyczuk and Agnieszka Pindera, in: Notes, No. 66, 2011, http://www.funbec.eu/notes.php [PL]

Inke Arns: “Medienkunst ist ein strategischer Begriff” – Interview mit HMKV Leiterin Inke Arns, von Christian Caravante, 2010LAB.tv, Teil 1: 15. März 2011, http://www.2010lab.tv/blog/medienkunst-ist-ein-strategischer-begriff-interview-mit-hmkv-leiterin-inke-arns-teil-1, Teil 2: 16. März 2011, http://www.2010lab.tv/blog/medienkunst-ist-ein-strategischer-bergriff-interview-mit-hmkv-leiterin-inke-arns-teil-2 [DE]


2010

Inke Arns: „’Im Netz’ zu sein bedeutet nicht automatisch, sichtbar zu sein – Inke Arns über die Anfänge und Entwicklungen der Netzkunst“, interview with Inke Arns, by Boris Kremer, in: be magazin, #17/2010, „e_fetish“, Künstlerhaus Bethanien, ISSN 0946-3585, pp. 68 – 73 [DE]

Inke Arns: „Über Zeitgenossenschaft“, in: Kulturpolitische Mitteilungen, No. 131 • IV/2010 (Dec 2010), ISSN: 0722-4591, pp. 48-50 [DE]

Inke Arns: “Ich weiß nicht, ob man Menschen ‘kreativer machen’ kann“, interview with Inke Arns, 2010lab.tv, 17 Nov 2010, http://www.2010lab.tv/ [DE]

Inke Arns: „Eventhauptstadt RUHR.2010: Marketingkampagne für 60+ Millionen“, Westfälischer Anzeiger, Nov 2010 [DE]

Inke Arns: “Les trous de ver de l’histoire de l’art” („Art History‘s Wormholes“), in: Trouble, ‘Storytellers’, Paris 2010, ISSN n° 1632-0905, S. 131-149 [FR/EN]


2009

Inke Arns: „Arctic Perspective. Planetarische Perspektiven in Zeiten des Klimawandels“, in: kritische berichte: Planetarische Perspektiven. Bilder der Raumfahrt, Heft 3.2009 (Zeitschrift für Kunst- und Kulturwissenschaften, Ulmer Verein – Verband für Kunst- und Kulturwissenschaften e.V.), ISSN: 0340-7403, pp. 88-93, https://journals.ub.uni-heidelberg.de/index.php/kb/issue/view/1313 [DE]

Inke Arns: „How to ride software off of the track. Die Game-Mods von Joan Leandre (ES) und Margarete Jahrmann & Max Moswitzer (AT)“, in: kritische berichte: The Ludic Society – Zur Relevanz des Computerspiels, ed. by Ulrike Gehring and Stephan Schwingeler, Heft 2.2009 (Zeitschrift für Kunst- und Kulturwissenschaften, Ulmer Verein – Verband für Kunst- und Kulturwissenschaften e.V.), ISSN: 0340-7403, pp. 55-60, https://journals.ub.uni-heidelberg.de/index.php/kb/issue/view/1312 [DE]


2008

„Blame It on Gorbachev: The Sources of Inspiration and Crucial Turning Points of Inke Arns,“ interview with Inke Arns, by Nataša Petrešin-Bachelez, e-flux journal #1, 12/2008, http://www.e-flux.com/journal/view/28

„Suzanne Treister,“ in: Radar, ART – Das Kunstmagazin, 15 Sept 2008, http://www.art-magazin.de/kunst/10402/radar_inke_arns


2007

„History will repeat itself. Strategies of re-enactment in contemporary (media) art and performance“ (De Geschiedenis Zal Zichzelf Herhalen. Strategieën voor Re-Enactment in Hedendaags (Media)Kunst en Performance), in: Documentairfilmplatform Zone, Gent, March 2007 [EN/NL]

„Irational’s Finest, or the Art of Movement through Space“, in: KONTROL, Istanbul, Issue 1 – “the pornography of fabricating fear”, January 2007, http://nomad-tv.net/kontrol/ [E]


2006

„Jenseits der Zentren – Mitfahrgelegenheiten in die Zukunft”, Gespräch zwischen Christiane Mennicke, (Kunsthaus Dresden/„WILDES KAPITAL/ WILD CAPITAL“), Inke Arns („Peripherie 3000“, Dortmund), Joanna Mytkowska („Re:form“, Polen) und Goran Sergej Pristas („Zagreb – Cultural Kapital of Europe 3000“), in: read relations No. 5, September 2006, pp. 12-13 [D/E])

„Museum of American Art“, in: art press, Paris, August 2006 [F/E]

„Lob der Ränder“ („In Praise of Peripheries“), in: read relations No. 4, Spring 2006 [D/E]

Inke Arns & Sylvia Sasse: „Subversieve affirmatie. Over mimesis als strategie van verzet“, in: AS Mediatijdschrift, Museum van Hedendaagse Kunsten, Antwerpen (M HKA), No. 176, Winter 2005/2006, ISSN 07735855, pp. 162-181 [NL]


2004

„Where am I (and who are all these people)?“, in: art-ist: contemporary art magazine, Istanbul 2004, pp. 76-87 [E/TR]


2003

„Interview with IRWIN“. In: art-ist: contemporary art magazine 7, Istanbul 2003, pp. 78-87 [E/TR]

„Individuelle Systeme, Individual Systems“, in: Kunstforum International, “50. Biennale Venedig” (Ed. Thomas Wulffen), Bd. 166, Aug.–Okt. 2003, pp. 134-135 [D]

„Über das (Aus-)Blenden nationaler Narrative und das Kurzschließen der Kunstgeschichte (Pavillon Serbien und Montenegro)“, in: Kunstforum International, “50. Biennale Venedig” (Ed. Thomas Wulffen), Bd. 166, Aug.-Okt. 2003, pp. 276-277 [D]


2002

»Machines of Potentiality: About Angels, Metaphysics, and Parallel Realities in Vadim Fishkin’s Works«. In: ArtMargins, 2 Dec 2002 [E]

»IRWIN (NSK) 1983-2002: From Was ist Kunst? via Eastern Modernism to Total Recall«. In: ArtMargins, 15 Aug 2002 [E]

»Metonymical Mov(i)es. Lev Manovich’s The Language of New Media«, in: dichtung digital, 27. Juli 2002, http://www.dichtung-digital.com/2002/07-27-Arns.htm [E]

»Metonymical Mov(i)es. Review of Lev Manovich’s The Language of New Media (2001)«, in: Cream No. 10, 7 July 2002, http://www.laudanum.net/cream/ [E]

»Metonymical Mov(i)es. Review of Lev Manovich’s The Language of New Media (2001)«, in: ArtMargins. 26 June 2002, http://www.artmargins.com/content/review/inke.html [E]

»Code als postoptisches Unbewusstes [Re: [rohrpost] intermedium2 / medienkunst]«. In: Rohrpost, 26. 3. 2002 [D/E] http://amsterdam.nettime.org/Lists-Archives/rohrpost-0203/msg00187.html, also published in: Spectre, 9. 3. 2002 [ctrl_space: disturbing for what it does not say] http://coredump.buug.de/pipermail/spectre/2002-March/000890.html

»This is not a toy war: Political Activism in Times of the Internet«. Part 1. ArtIndia, Bombay, India, January 2002 // Part II. ArtIndia Vol.7, Issue 2, Quarter 2, 2002, pp. 48-51 [E]


2001

“mikro – initiative for the advancement of media cultures. Interview with Inke Arns (Germany)” [by Joanne Richardson]. In: Subsol No. 2, Monadologies, Dec 2001, http://subsol.c3.hu/subsol_2/contributors0/mikrotext.html [E]

Inke Arns / Andreas Broeckmann: “Rise and Decline of the Syndicate: the End of an Imagined Community”. Posted on Spectre, Nettime, Syndicate on 13 Nov 2001 [E]

“Mozgó allamok / Eltolódó harátok / Mozgékony entitás. A szlovén müveszcsoport: Neue Slowenische Kunst“. In: Magyar Mühely, Vol. 39, No. 117, Budapest 2001/2002, pp. 22-36 [HU]

„’Unformatierter ASCII-Text sieht ziemlich gut aus’ – Die Geburt der Netzkunst aus dem Geiste des Unfalls“, in: Kunstforum International. ‘Der gerissene Faden. Nichtlineare Techniken in der Kunst’, Ed. Thomas Wulffen, Bd. 155, June/July 2001, pp. 236-241 [D]

„Über das vergebliche Warten auf Antworten, oder: der Server, der einen nie bedient. Zu einem Netzkunstprojekt von Holger Friese und Max Kossatz“, in: diss.sense, Zeitschrift des Graduiertenkollegs der Universität Konstanz, Issue on ‘Doing Nothing’  (Über Nicht(s)tun), January 2001 [D]


2000

“A Particular Site-specificity, or: Do I Have a Good Reason to Be Here?”, lecture given at the conference „Netz, Kunst und Publikum – Vermittlungsstrategien der Netzkunst, Künstlerhaus Bethanien, October 1998“. In: BE Magazin, Berlin, Autumn 2000 [E]

„Internet – ne bolee chem instrument“ [Interview with Inke Arns, by Leonid Levkovic-Masljuk], in: Komp’juterra, Komp’juternyj Ezhenedel’nik, issue on ‘Kiber kommunizm’, Moscow 20 June 2000 #21 [350] http://www.komputerra.ru [R]

“’Free your mind and the rest will follow’: intim@ and the Great Teacher Astronaut”, in: Leonardo Electronic Almanach, March 2000, ISSN # 1071-439, International Society for the Arts, Sciences and Technology (ISAST) http://mitpress.mit.edu/e-journals/LEA/AUTHORS/ylemarns.html [E]


1998

„Body and the East: Der Ort, an dem Symptome real werden – Kosmonauten, Sprengstoff und handgemachte Würstchen. Ljubljana, Slowenien, 7.-12.7.1998“, in: kursiv. Eine Kunstzeitschrift aus Oberösterreich, Jg. 5, No. 3, Linz 1998, pp. 50-56 [D]

Inke Arns / Andreas Broeckmann, „Kleine östliche Mediennormalität – Ein Blick in die Werkzeugkisten des Medienalltags im ehemaligen ‚Ostblock’“ (abridged version), in: springerin. Hefte für Gegenwartskunst, Band IV, Heft 3, Vienna, Sep – Nov 1998, pp. 22-25 [D]

“The Place where Symptoms become Real: Cosmonauts, Explosives, and Hand-Made Sausages. Impressions from Ljubljana, Slovenia, 7-12 July 1998″, Syndicate mailing list, 26 August 1998. Abridged version appeared on Rhizome Digest: September 11, 1998. Full one available at http://www.rhizome.org/query. Printed in: Junction Skopje, selected texts from the V2_East/Syndicate mailing list 1997 – 98, Ed. Inke Arns,Syndicate Publication Series 002, Skopje, October 1998, pp. 145-150 [E]

“Notes on the Aesthetics of Dysfunctionality, or: Why Some of Us Don’t Want to Become ‘Masters’”, in: Medi-O-Rama, Diary of the Lightmouse Keeper, Ed. Erkki Huhtamo, No. 8/1998 [E]

»Pioneers Revisited: Documenting Aspects of the First Two Decades of Media Art in Germany (Review of Medien Kunst Aktion)«. In: Convergence: Journal of Research into New Technologies, Vol. 4, No. 2, University of Luton Press, Summer 1998 [E]

Inke Arns / Andreas Broeckmann: »Kleine östliche Mediennormalität«. In: diss.sense, online-Zeitschrift des Graduiertenkollegs der Universität Konstanz, May 1998 [D], http://www.dissense.de/km/arns_broeck.html

»Ping Pong – Videokunst in der VR China. Interview mit Qiu Zhije (Guanzhou)«, in: Freitag. Die Ost-West-Wochenzeitung / electro – Die Medienbeilage im Freitag, No. 7, Berlin, 8 May 1998, no pagination [D]

Inke Arns / Andreas Broeckmann: »A Toolbox of Everyday Media in Eastern Europe«, in: Mute. Critical / Information / Services, issue 9, London 1998, pp. 22-27, ISSN 1356-7748 [E]

»Temporal Territories: The NSK State in Time«. In: everything magazine, No 2:2 – the prehistoric issue, London 1998, pp. 18-26 [E]

»Report on the Who by Fire #1 Symposium at the Institute of Contemporary Art – Dunaujvaros (ICA-D), Dunaujvaros / Hungary, 13 – 16 December 1997«. In: Nettime & Syndicate mailing lists, January 1998. Printed in: Junction Skopje, selected texts from the V2_East/Syndicate mailing list 1997-98, Ed. Inke Arns, Syndicate Publication Series 002, Skopje, Oct 1998, pp. 121-124 [ISBN 9989-745-23-4] [E]


1997

»crossover bauhaus: Zeitgenössische Medienkunst aus Osteuropa beim Festival ‘ostranenie 97′ in Dessau«. In: Freitag. Die Ost-West-Wochenzeitung / electro – Die Medienbeilage im Freitag, No. 5, Berlin, 19 Dec 1997, pp. 7-8 [D]

“’Deep_Europe @ Hybrid WorkSpace, dX / Kassel. Some personal impressions: From horizontal to vertical mapping’”, report posted to the Syndicate mailing list, August 12, 1997 [E]

Inke Arns / Andreas Broeckmann: “Small Media Normality for the East”, in: P. Schultz / D. McCarty / V. Cosic / G. Lovink (eds.), ZK Proceedings 4: Beauty and the East, Ljubljana: Digital Media Lab, 1997, pp. 17-21. This text was also published in Rewired, 9 – 15 June 1997 [E] –> PDF, English (164 KB) –> PDF, English (164 KB)

“V2_East Meeting on Documentation and Archives of Media Art in Central, Eastern and South-Eastern Europe”, in: Berliner Osteuropa Info, Zeitschrift des Osteuropa-Instituts der FU Berlin, No. 8, February 1997, pp. 36-37 [D]


1996

Inke Arns / Andreas Broeckmann. “Raising the Question of Power: Report on the V2_East Meeting during DEAF 96 (Rotterdam, September 18 – 20, 1996)”. In: ZK Proceedings 3 (Budapest: MetaForum III, October 1996) [E]

“Mobile States / Shifting Borders / Moving Entities. The Slovenian Art Collective Neue Slowenische Kunst (NSK): Mapping the New Post-Territorial Communities”. In: Geert Lovink / Pit Schultz (eds.), ZK Proceedings 2 – a portable net critique (nettime), Madrid, June 1996 [D]