DR. INKE ARNS Curator and Author
publications Inke Arns

Inke Arns: Avantgarda v vzvratnem ogledalu

 

translated by Mojca Dobnikar. Ljubljana: Maska (Transformacije 21), 320 pages, Illustrations in b/w, Format 170 X 240 mm, Slovene language, 2006 [Slovenian] www.maska.si

 

21.11.2006 | “Avantgarde in the Rearview Mirror, On the Paradigm Shifts of Reception of the Avantgarde in (ex) Yugoslavia and Russia from the 80s to the Present”, a book by a young and acclaimed German theoretician Inke Arns, an expert in contemporary Slovenian and East European art, has been published in the book series Transformacije. The book examines the paradigm shift in the way artists reflect on the historical avant-garde in visual and media art projects, or to be more precise, it analyzes two phases or significant paradigm shifts in the artistic reception and valuation of historical avant-garde in the 80s and 90s.


Inke Arns: Objects in the mirror may be closer than they appear! Die Avantgarde im Rückspiegel. Zum Paradigmenwechsel der künstlerischen Avantgarderezeption in (Ex-) Jugoslawien und Russland von den 1980er Jahren bis in die Gegenwart

 

Dissertation, Humboldt-Universität zu Berlin, Philosophische Fakultät II, published on 22 November 2004, http://edoc.hu-berlin.de/docviews/abstract.php?id=20894 [D]

 

The dissertation researches a paradigmatic shift in the way artists reflect the historical avantgarde in visual and media art projects of the 1980s and 1990s in (ex-)Yugoslavia and Russia. The reasons for this paradigm shift can be found in the changing relationship to the notion of utopia, both in its political and its artistic connotation. In the 1980s, the reception both in socalled Soviet postutopianism (Il’ja Kabakov, Ėrik Bulatov, Oleg Vasil’ev, Komar & Melamid, Kollektive Aktionen) and in the Yugoslav retro-avant-garde (NSK, Mladen Stilinović, Malevič from Belgrade etc.) is characterized by a ‘discourse archeological’ interest in the potentially totalitarian elements of the avant-garde. Yet this point of view changes fundamentally during the 1990s in a younger generation of artists (neoutopianism and retroutopianism). Retroutopianism (Marko Peljhan, Vadim Fishkin) no longer primarily equates the utopianism of the avant-garde with totalitarian tendencies, but is reexamined with regard to its mediatechnological projections and designs, which were not only developed by individual avantgarde artists and theoreticians (Velimir Khlebnikov, Bertolt Brecht) but also by scientists and engineers during the early 20th century (Nikola Tesla, Herman Potočnik Noordung). Artistic projects of the time reveal an increasing ‘media-archeological’ fascination for the avantgarde’s early utopian fantasies of technology. This fascination, in turn, is symptomatic for a significant change in the relationship to utopia and utopian thinking on the whole: utopian thinking per se separates from its unambiguously negative, political-totalitarian aftertaste (understood as ‘utopianism’) and takes on a new positive political connotation. It is now understood as an emancipatory or visionary-spectral potentiality (‘utopicity’).


Inke Arns: Netzkulturen

Hamburg: Europäische Verlagsanstalt (eva), 2002 [German]

 

(English translation in progress) Die Netzkultur ist die Alternativkultur des 21. Jahrhunderts. Mit der rasanten Verbreitung des Internet entstand weltweit eine Vielzahl unabhängiger Initiativen, die das Netz für politische und künstlerische Arbeiten nutzen und neue Formen der Kommunikation erproben. Arns, ausgewiesene Kennerin der neuen Netzcommunities, dokumentiert hier den neuesten Stand der Entwicklung und stellt wichtige Initiativen aus den Bereichen Kunst, Musik, Politik und Medienkritik vor.


Inke Arns: Neue Slowenische Kunst (NSK) – eine Analyse ihrer künstlerischen Strategien im Kontext der 1980er Jahre in Jugoslawien

Regensburg: Museum Ostdeutsche Galerie 2002 [German]

 

(English translation in progress) Die erste, nun vorliegende Gesamtdarstellung des Künstlerkollektivs Neue Slowenische Kunst (NSK) von Inke Arns präsentiert die wichtigsten Unterabteilungen der NSK – zuständig für Musik, bildende Kunst, Tanz/Performance und Grafikdesign (Laibach, Irwin, Gledalisce Sester Scipion Nasice/ Kozmokineticno Gledalisce Rdeci Pilot/Kozmokineticni Kabinet Noordung, Novi Kolektivizem). Außerdem stellt die Monographie die theoretischen und künstlerischen Konzepte der NSK wie Retrogarde und Über-Identifizierung im gesellschaftlichen und politischen Kontext dar, der sich während der 1980er Jahre in Slowenien bzw. Jugoslawien entwickelte. Die Neue Slowenische Kunst betrieb subkulturelle Eskalationsspiele, die auf die Existenz nationalistischer Mythen und das Vorhandensein des (totalitären) Begehrens nach freiwilliger Unterordnung verwiesen. “Das Phantasma durchqueren” hat der Philosoph und Psychoanalytiker Slavoj Zizek diese subversive Strategie genannt. Inke Arns deutet die von der NSK in den 1980er Jahren eingesetzten radikalen künstlerischen Strategien als ästhetische Umsetzung der seit Beginn der 1980er Jahre formulierten Theorien der slowenischen Lacan-Schule um Slavoj Zizek. Diese Schule wurde zu einem bedeutenden theoretischen Fundament des Selbstverständnisses der subkulturellen Szene Ljubljanas, die wiederum zur wichtigsten Kraft für die Entstehung bzw. die Wiederentdeckung der Zivilgesellschaft in Slowenien werden sollte. Die Neue Slowenische Kunst wurde vielfach rückblickend zum Katalysator der slowenischen Pluralisierungs- und Demokratisierungsprozesse erklärt. Inke Arns geht der Frage nach, warum paradoxerweise gerade der Totalitarismus der geistigen Terroristen der NSK einen nicht unerheblichen Beitrag zur Demokratisie-rung eines semitotalitären Systems geleistet hat. Die Publikation wird ergänzt durch ein Interview, das die Autorin mit Irwin im März 2000 in Ljubljana führte.